Helg

Igår så funderade jag massor på dethär med Bellas varma ben.. Och jag kom då fram till att det blir ett besök hos farbror doktor för henne. Det har varit så till och från i ca 1 månad nu, och det känns helt enkelt inte bra för mig. Det är ju ett tecken på att det pågår en process där.. Så veterinären får utreda vad det kan tänkas vara.
 
Så nu lär hon vila hela helgen och tills vi får en tid. Alt. skrittpromenader.
 
Iallafall så har vi fått byta hösilage, och jag har hunnit få analysen nu. Det skiljer sig väldigt mycket mineralmässigt från det gamla, men proteinet och energin är ungefär likvärdiga. Alltså toppenbra! Men detta bekräftar ännu en gång hur viktigt det är med analys på grovfodret. I förra grovfodret var det brist på fosfor, så då fick jag tillsätta ganska mycket av det. Och i detta nya hö är det brist på kalcium istället, och fosforbehovet täcks. Så tänk om jag skulle fortsatt ge av den gamla foderstaten och struntat i att göra analys? Stor brist av kalcium och ett stort överskott på fosfor, det leder till att kroppen börjar äta av skelett och tänder, och hästen får benskörhet av kalciumbristen. Så har man ingen analys så är det bästa att INTE laborera med olika mineraler..
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0