Dressyr

Idag blev det ett dressyrpass för fröken bus. Dock så skulle ju jag ha ridit lektion idag, men jag har inte haft en bra dag och kände att det inte kommer bli bra att blanda in en tredje part. Jag behövde få vara själv idag med Bellabus, och ta det i min takt.
 
Började med att skritta ut henne, och sedan skrittjobbade jag henne en stund i paddocken. Att använda nya tänket funkade heller inte idag. Som vanligt det, när man kommer på ngt nytt som funkar awesome, så funkar det inte många ggr.. Men jag rider på som vanligt, men med mer fokus på att hon ska ta halvhalterna så att hon på så vis får sätta sig lite mer. Men iallafall, hon svarade rätt bra på tempoväxlingar, men värre var det med rakrikning och formning. Jag började iaf att jogga fram henne, och hon kändes rätt bra i början. Men sen tyckte jag det kändes lite kajk.. Så jag insåg att hon går ju inte fram. Hon går och korvar sig, gissar vart vi ska, surar, och allmänt känner sig instängd i denna paddock. Det vet jag ju att hon gör, hon har alltid varit såhär i lite mindre paddockar. Att hon blir som instängd, går ej fram och blir sur istället.
 
Så jag fattade galopp och rullade på rejält, och lät henne galoppera friskt framåt varvat med lugnare tempoväxlingar neråt. Hon blev faktiskt mkt mer positiv efter detta jobb! De sura minerna försvann, och bjudningen kom tillbaka.
 
Jag bestämde mig för att travjobbet skulle bestå av tempoväxlingar, där fokus ligger på att be henne ta i lite mer i den samlade traven för att stärka den. Jag tyckte hon var riktigt duktig lilla fröken. Det är ju ett meck att hålla reda på allt, det är ju inte bara hästen, det är ju min sits oxå. Jag MÅSTE bak med axlarna och sitta på rumpan, då blir det jättebra. Men jag faller lätt ur den sitsen, och då blir det lite pannkaka. Lite av och på. Men jag jobbar på! ;-) Det kändes helt okej som sagt.
 
Galoppjobbet fick bli som ett timglas, där jag red mellangalopp snett igenom, och sedan samlade upp henne och red förvänd galopp på ena kortsidan, rättvänd på ena kortsidan. När jag hittar mina ben för inramning blir hon jättefin! Men när jag tappar ben och sits så tappar hon oxå bakben. Men tkr vi gjorde ett väldigt bra jobb ändå. :-) Hade velat haft mer vilan på steget i förvända, men där är det till stor del min sits som behöver förbättras. För dom stegen jag sitter korrekt blir det sådan skillnad på hästen oxå.
 
Imorgon rider Elin en sväng.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0