Long time no see

15 jan Mån: Uteritt/Rundbanan
16 jan Tis: Markarbete för Gittan
17 jan Ons: Vila
18 jan Tors: Jogging galopp
19 jan Fre: Vila
20 jan Lör: Uteritt 1,5h galopp
 
Åter igen har det gått vääldigt många dagar mellan senaste uppdateringen och nu.. Men så är det. Jag kan inte skriva om jag inte har lust helt enkelt. Prioriterar annat. Men min instagram uppdateras lite oftare (men mindre detaljerat) iaf. @minfux
 
Måndags: Red ut först en sväng i skritt och trav, men då hon var så himla spänd så vände jag och fortsatte på rundbanan hemma. Innan jag red hemöver så, istället för att starta dragkamp så fortsatte jag jobba med innerskänkeln, att hon skulle ta den, för då lättar hon fram och vi slipper tjaffsa med varandra. Så skönt! Funkade väldigt bra. Fortsatte som sagt på rundbanan och jag red samma sak där, hon blev riktigt trevlig i galoppjobbet av att jag la till innerskänkeln. Åh äntligen kanske jag hittat ett sätt för oss att sluta med mun-trubblet.. Ja nämligen att aktivera bakbenen. Och för att det ska ske så måste jag jobba rejält med mina skänklar och sits. Blir lätt att man bara "åker" faktiskt..?
 

 
Tisdags: Idag var våran första träning i markarbete, för bästa Gittan. Det är en gruppträning som kommer att ske varannan tisdagkväll. Jag tänkte att det kunde vara ett bra komplement för oss, speciellt eftersom jag inte ridit/rider för någon på en längre tid nu. Det blir lite lagom fokus på oss i en gruppträning.
 
Iaf, senast vi var på gruppträningar var när vi hopptränade regelbundet. Nu var det alltså dags igen, med massa bommar och sockerbitar på backen. Så vad tror ni min kära fux trodde att vi skulle göra? Jo men hoppa såklart! Så hon blev ju laddad som attan, men skötte sig ändå jäkligt bra. Dessa 4 år av endast dressyr har ändå gjort bra skillnad, för när hon trissar upp sig så kan jag ta ner henne på backen igen och hon blir åter lugn rätt så snabbt.

Det gick alltså över förväntan. :-) I början så jobbade vi i trav över bommar, på ena långsidan låg det 3 bommar på raken, på två ställen. De första tre gick bra, för dom låg på marken. Dom andra tre var upphöjda, så efter första steget var taget så tar hon i och hoppar över resten... Vackert.
 
På andra långsidan så låg det tre enstaka bommar fördelat på hela långsidan, alltså en bom i taget. Dessa var upphöjda 20cm på ena änden. Bella hoppar! Hahaha. Alltså hon vart helt till sig. Jag fick skritta över bommarna som terapi, om och om igen tills hon slappnade av, och sedan fick jag prova i trav igen. Tillslut gick det fint!
 
Sedan skulle vi göra samma sak i galopp, och det gick faktiskt oxå över förväntan. Vi la volter emellan varje bom, men tillslut kunde vi rulla på utan volter. Ganska fantastiskt!!
 

 
Onsdags: Vila
 

 
Torsdags: Idag så red vi ut en kort sväng på 40 minuter, och galoppjoggade lite. Jag stod i lättsits så hon hade ryggen fri, då hon hade träningsvärk sedan i tisdags. Jag fortsatte jobba med innerskänkeln här, och vi hade en riktigt trevlig ridtur med mycket mjuk kontakt och faktiskt ingen dragkamp... Hon lyckas liksom inte lägga sig i min hand, för när hon försöker så lägger jag till innerskänkeln, och tänker på att inte ta handen emot mig. Funkar så bra!!
 

 
Fredags: Vila
 

 
Lördags (igår): Igårkväll så tog vi oss en längre tur Bella och jag, och arbetade med konditionen och styrkan. Det blev mycket uppförsbackar i galopp. Supernyttigt. ;-) Jag fortsatte att jobba med innerskänkeln så att hon ej får möjlighet att hänga i min hand. Det gick bra. När hon blev trött så blev det klurigare, men vi löste det fint. Hon var överlag trevlig, men emellanåt lite spänd. Det var en hel del saker som var läskiga idag, så en och annan tvärnit i galopp blev det, haha, och ju jobbigare hon tyckte det vart, desto mer spöken såg hon. ;-)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0