Long time no see!

Hello peeps. Ett halvår har gått sedan jag bloggade här sist. Jag håller bara till på instagram numera, men jag har lite tankar på att kanske börja skriva här igen. Jag har nämligen något jag verkligen inspireras av just nu, sedan 2,5 vecka tillbaka. Då kom jag in på en artikel från Hippsson från en clinic med Will Faerber, skapare av "Art2ride". Det är ett sätt att träna hästar på, där motstånd, stret, sänkta ryggar och nosar bakom lod inte existerar. Hästarna kan röra sig helt fritt och ledigt i varenda muskel i sin kropp. Ja, jag blir helt lyrisk när jag kollar på videos på youtube.
 
Man börjar bygga upp hästen och dess överlinje genom stretching. Man ber bakbenen att jobba och låter hästen sedan stretcha neråt så att ryggen höjs och blir rund. Hästen ska bära sig helt själv, och det finns inget tvång iblandat. Det finns hur många videos på youtube som helst om detta, och jag tänkte länka till ett par st i detta inlägg. Det finns videor på nybörjare, hästar som kommit längre, instruktionsvideor, clinics etc.
 
Det var DENNA artikel från Hippson som fångade mitt intresse på stört.
 
 
Denna video är 18 minuter och handlar om att utveckla hästens rygg och överlinje.
 
Man kan läsa massorwww.art2ride.com och även hitta videos där.
 
Som jag skrev ovan så har jag och Bella hållit på i 2,5 vecka nu. Och vi började med work in hand, alltså arbete för hand där du går bredvid hästen vid skulderbladet ungefär, och lär den att trampa in under sig och sedan sänka sig och söka kontakt med bettet och därefter arbeta över ryggen. Sedan började vi med longering, och det har ju inte varit våran starka sida. Så där tog jag hjälp ett tillfälle av en tjej som oxå utövar a2r. Jag fick hjälp att få Bella att stretcha ner mer och söka kontakt med bettet genom att själv ta kontakten med henne. Därefter har jag jobbat med både work in hand och longering kombinerat under passen, hon har gjort jättefina framsteg och suger åt sig som en svamp av detta.
 
Jag har skrittat ute i skogen uppsuttet 2 ggr, och jag blev så imponerad båda gångerna. Helt plötsligt kan hon gå lång och låg och söka kontakt, svinga ryggen och gå i en trevlig fyrtakt, även när hon blir lite spänd. Några ggr har jag fått hoppa av dock, när hon släppt rygg och bakben helt.
 
Idag så var tredje uppsuttna passet, och premiär för traven. Alltså jag blev helt chockad första traven, vilken känsla. Helt magisk! Kändes som det rörde sig som attan under mig.

Det ska verkligen bli sjukt kul att jobba vidare med detta.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0